Bolváry Géza és Mattyasovszky Ilona filmszínészképző iskolája
Bolváry Géza első filmjével, A kétarcú asszonnyal egy csapásra a legjobb magyar rendezők közé emelkedett.
„Tempós, amerikai stílusú, finom apróságokkal és kedves epizódokkal tarkított rendezése, nagy intelligenciája, technikai tudása, kitűnő ízlése és festői meglátása, nagy jövő elé állítják a fiatal művészt.” – írja róla a Képes Mozivilág. [1920/46. 14. p.]
„A filmszínész legkifejezőbb eszköze tehát a mimika és a mozgás, az érzéseknek és indulatoknak természetes kifejezése.” Vallja Bolváry, aki arra törekedett, hogy iskolájában teatralitástól mentes, természetes filmszínészi játékra tanítsa növendékeit. A filmgyártás ekkorra már túljutott a gyermekkorán, amikor még a kamera szinte kizárólag totálképekben rögzítette a jeleneteket, a húszas évek elején a rendezők egyre gyakrabban alkalmaztak premier plánt, melyet Bolváry fontos kifejező eszköznek tartott: „a fej, ill. arc közelfelvétele, a legfinomabb idegjátékot kívánja meg. Ilyen közelfelvételek a fontos lelki momentumok, érzések aláhúzására és kiemelésére szolgálnak. […] A filmszínész érzelmeinek leghűbb tükre, a szem. A szem minden érzelmet kifejez és megérthetővé tesz, tud kacagni, bánkódni, vádolni, gyűlölni, kérni, a legkisebb nuance-ot is visszaadja. Premier-plannál a szemre kell a fősulyt helyeznünk.” –írja tankönyvében. [Bolváry Géza: A filmszínész. Budapest, 1921. 41.,43. p].
Mattyasovszky Ilona, a nagy tapasztalatokkal rendelkező filmszínésznő az iskola speciális szem- és arcjáték tanára egy 1922-ben készült interjú során „lelkesedéssel beszél iskolájáról, növendékeiről és boldog, hogy minél több filmstart engedhet ki iskolájából. Minden évben kerül ki néhány filmstar, akik már külföldön nemcsak, hogy szerződést kaptak, hanem mint főszereplők nagy sikert arattak.” [Színházi Világ, 1922/48. 13-14. p.]
Az iskola világhírűvé vált növendéke: Bánky Vilma
A Práter utcai rendőrőrmester leánya, eredeti nevén Koncsics Vilma, aki a kereskedelmi iskola elvégzése után tisztviselőként dolgozott, egy nap beiratkozott Bolváry Géza és Mattyasovszky Ilona filmszínészképző iskolájába. Tehetségére felfigyelt Bolváry Géza és következő filmjében, a Tavaszi szerelem-ben már szerepelteti a frissen végzett fiatal filmszínésznőt. A filmből csak néhány másodpercnyi töredék és a Bánky Vilmával készült próbafelvételek maradtak fenn.
Bolváry második filmje, a Tavaszi szerelem
„Hangulatos, finom történet volt, amelyben különösen kifejezésre jutott a képszerűség. Bolváry nemcsak a cselekmény érdekes vezetésére gondolt, hanem arra is, hogy ezt a cselekményt minél szebb és a film hangulatának megfelelő miljőben vigye előre. Amikor ennek a filmnek a felvételeit vezette, alighanem életrekelt benne a festő, mert a kiválasztott tájak, a hangulatos beállítások, mind igazi művészre vallottak.” – írja a filmről Pánczél Lajos. [Filmkultúra, 1928/2. május 20.]
A történet egy érett szépasszony, Lea Bard utolsó nagy fellángolásáról szól. Lea, az ünnepelt színésznő jómódban, dicsőségben él, mégis boldogtalan.Unja barátját, a dúsgazdag Patrick Moore-t, aki mellett magányosnak érzi magát.
Lea szerepét Mattyasovszky Ilona alakította.
Egy napon virágos fák között találkozik Henry Walddal, az ifjú költővel. Henry nyomorban él, mert a szerkesztők, kiadók visszautasítják műveit, de bizakodva néz a jövő elé.
A találkozás fellobbantja Leában az utolsó nagy szerelmet, a fiatalember kedvese lesz, minden figyelmét neki szenteli, karrierjét egyengeti.
Moore nem nyugszik bele, hogy az asszony elhagyta, kikényszerít egy utolsó találkozást. Henry kihallgatja beszélgetésüket, s mikor megtudja, hogy Lea két évig Moore szeretője volt, előveszi revolverét és öngyilkosságot akar elkövetni. Lea ebben a pillanatban lép be a szobába, hirtelen mozdulattal félrecsapja a revolvert, s a golyó véletlenül Moore-t sebesíti meg.
Fenyvesi Emil, Uray Tivadar, Mattyasovszky Ilona
A baleset után Lea kénytelen visszatérni a lábadozó milliomoshoz, mert az megfenyegeti, hogy máskülönben feljelenti Henryt szándékos emberölésért.
A milliomos szerepében Fenyvesi Emil, a Vígszínház művésze
A magára maradt fiatalember befejezi színművét, melyet Lea közbenjárására a Nemzeti Színház tűz műsorára. A darab sikert arat, Henryből egy csapásra híres ember lesz. Moore orvosa, Dr. Gilf rábeszélésére végül visszaadja Lea szabadságát. A boldog asszony repesve rohan szerelméhez, de a fiatal költőt egy hamvas ifjú lány, Vivian karjában találja.
Uray Tivadar és a későbbi világsztár, Bánky Vilma, aki ebben a filmben állt először kamera elé
Lea Bard, az érett színésznő és Henry Wald, a fiatal költő szerelme Mattyasovszky és Bolváry kapcsolatát idézi. Mattyasovszky idősebb, tapasztaltabb Bolvárynál, filmes karrierjét hat évvel korábban kezdte. Már 1913-ban, az egyik első magyar némafilmben a Drághfy Veron-ban főszerepet játszott, s mikor 1919-ben Bolváry először állt a kamerák elé, akkor ő már az egyik legtöbbet foglalkoztatott, nemzetközileg is ismert magyar filmszínésznő volt, mintegy harminc filmszereppel a háta mögött. Kezdetben ő egyengette a fiatal rendező pályáját itthon és később Münchenben is. Később azonban Bolváry pályája ívelt magasabbra, de ellentétben filmjük hőseinek szerelmével, Bolváry és Mattyasovszky házaspár kapcsolata nem bomlott fel, hanem egészen a színésznő 1943-ban bekövetkezett korai és váratlan haláláig tartott.
Zichy-Bolváry kúria, Aba (Molnár Zoltán felvétele)
Az 1930-as évek közepén megvásárolták Abán a Zichy-család klasszicista stílusban építtetett kúriáját és a hozzá tartozó birtokot, ahol a környékbeliek visszaemlékezései szerint sikeres gazdálkodást folytattak, állatokat tenyésztettek, ménesük volt, híres volt a bolgárkertészetük, ahol növénytermesztési kísérletek is folytak. Mattyasovszky Ilona különösen sokat tartózkodott az abai birtokon és tevékeny részt vállalt a gazdaság vezetésében.
A Tavaszi szerelem készülésének kulisszatitkai
Bolváry Géza filmszínész iskolájának tankönyve bepillantást nyújt a Tavaszi szerelem készülésének kulisszatitkaiba, részleteket közöl a film forgatókönyvéből. Baloldalon a képközi feliratok szövegét olvashatjuk, jobboldalon pedig azt, hogy mit látunk a képen.